
Koncert odbędzie się w niedzielę 19 października 2025 o godz. 18:00 w sali koncertowej Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii.
Bilety można nabyć klikając w ten link:
https://bilety.filharmonia.olsztyn.pl/numerowane.html?id=1605
Wykonawcy:
Fistulatores et Bucinatores Regis
„Piszczkowie i trębacze królewscy”
Paweł Hulisz – renesansowa trąbka suwakowa
Marek Niewiedział – szałamaja
Maciej Chwala – cynk
Piotr Dąbrowski – sackbut
Beniamin Lewi – dulcjan
Paweł Szewczyk – perkusja
Zespół Wokalny TEMPUS:
Marta Czarkowska-Lawaty – sopran
Robert Lawaty – kontratenor
Jakub Grabowski – tenor
Adam Sławiński – tenor
Miłosz Kondraciuk – bas-baryton
W kronikach od XV do XVII wieku odnajdujemy wzmianki o zespołach towarzyszących dworom królewskim i miejskim – Alta Cappella, grających tzw. „muzykę głośną” na trąbkach, szałamajach czy puzonach. Towarzyszyły one uroczystościom dworskim i miejskim, tworząc wyjątkową audiosferę epoki. Kompozytorzy tacy jak Wacław z Szamotuł, Marcin Leopolita, Mikołaj Gomółka, Bartłomiej Pękiel, Marcin Mielczewski czy Grzegorz Gerwazy Gorczycki tworzyli dla tych zespołów utwory podkreślające prestiż władców i miast. Świadectwem ówczesnej wirtuozerii są m.in. Tabulatura Jana z Lublina, Tabulatura gdańska, łowicka, toruńska, oliwska i pelplińska.
Renesansowa Rzeczpospolita, silne i stabilne państwo ostatnich Jagiellonów i władców elekcyjnych, stworzyła sprzyjające warunki dla rozwoju kultury i muzyki.
Zespół Fistulatores et Bucinatores Regis rekonstruuje muzykę renesansu i wczesnego baroku w oparciu o źródła historyczne, używając kopii dawnych instrumentów. Tworzą go doświadczeni muzycy – pedagodzy i wykonawcy związani z najlepszymi zespołami muzyki dawnej w Polsce. Ich koncerty przenoszą słuchaczy w czasy królewskich kapel i miejskich uroczystości.
Szczególnym polem zainteresowań zespołu jest Tabulatura Jana z Lublina (1537–1548) – najcenniejszy zabytek muzyczny XVI-wiecznej Polski. Zawarte w niej tańce, o różnorodnym pochodzeniu (polskim, włoskim, niemieckim, francuskim), ukazują bogactwo kultury dworskiej i ludowej. Utwory takie jak Zakłułam się tarniem czy Jeszcze Marcinie łączą wpływy rodzimego folkloru i europejskich tradycji tanecznych. Adaptacje tych kompozycji na instrumenty dęte renesansowe, takie jak cynk, szałamaja, dulcjan czy sackbut, tworzą nową, fascynującą perspektywę ich brzmienia.
W czasie powstawania Tabulatury polska muzyka przeżywała rozkwit – przy dworze Zygmunta Augusta działał m.in. lutnista Valentin Bakfark, a wkrótce pojawili się kompozytorzy Wacław z Szamotuł, Marcin Leopolita, Mikołaj Gomółka.
Zespół wokalny TEMPUS
Zespół Tempus, założony w 2009 roku w Warszawie, tworzy czworo śpiewaków specjalizujących się w muzyce renesansu – mszach, motetach, madrygałach i pieśniach dworskich. Ich repertuar sięga od XIII do XIX wieku. Artyści dbają o historyczny kontekst utworów, często wplatając w koncerty komentarz słowny.
Tempus koncertował w Polsce i za granicą (m.in. w Krakowie, Lublinie, Rzymie, Palermo), współpracując z zespołami Il Tempo, Bornus Consort, Il Giardino d’Amore czy Sabionetta. Występował na licznych festiwalach muzyki dawnej i kameralnej, a jego koncerty transmitowała Europejska Unia Nadawców.
Zespół ma na koncie liczne nagrania muzyki polskiego baroku i renesansu, m.in. dzieł Gorczyckiego, Mielczewskiego i Stachowicza, a także nagrody branżowe, w tym Fryderyki. Obecnie kierownikiem artystycznym zespołu jest Marta Czarkowska, śpiewaczka i dyrygentka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Wydarzenie organizowane we współpracy z Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Olsztynie.

